חג הסוכות הוא אחד משלושת הרגלים. לכל חג ישנם סמלים המאפיינים אותו. ארבעת המינים סוכות מאופיין בהם. כל אחד מארבעת המינים מסמל אופי של אדם ובאמצעותם מאנישים את המינים, נותנים להם אופי ותכונות וממשילים אותם לארבעה סוגים שונים של בני אדם. מהם המינים? מה הם מסמלים? איך יודעים שהם כשרים? מהו מין פסול ומצוות חג נוספות נפרט בהמשך.

מה הם ומה מסמלים ארבעת המינים סוכות?

התורה לא מציינת באופן ברור מהם שמות המינים או את תיאורם החיצוני. ביהדות, מבדילים ביניהם בצורה מסורתית על ידי הקבלה לתכונות האדם. ארבעת המינים סוכות נמנים המינים הבאים: הדר, לולב, הדס וערבה. הדר – זהו אתרוג, פרי שמקורו דומה לפרי הלימון. הוא בעל טעם וריח, הוא מסמל את האנשים ששומרים על דרך תורה ומעשים טובים. לולב – אלו הם ענפי עץ התמר. בעל טעם אך חסר ריח, הוא מסמל את האנשים אשר שומרים על דרך התורה אך לא עושים מעשים טובים. הדס – הוא בעל ריח וחסר טעם. הוא מסמל את האנשים העושים מעשים טובים אך לא שומרים על דרך התורה. ערבה – הינה צמח הצומח בגדות הנחלים. אין לה ריח וטעם. היא מסמלת את האנשים אשר לא דוגלים בדרך התורה ולא עושים מעשים טובים. .

מהי מצוות הלולב?

מצוות הלולב, ידועה גם בשם נטילת לולב. אלו הם ארבעת המינים סוכות מתאפיין בהם, מזהים אותם כאתרוג, הדס, ערבה ולולב. מצוות הלולב כוללת במספר: אתרוג אחד, לולב אחד, שתי ערבות ושלושה הדסים. לא ניתן לקיים את המצווה אם חסר אחד מהם. למען שלמות המצווה כולם חייבים להיות במלואם ובשלמותם. חז"ל (חכמינו זכרם לברכה) למדו מהתורה כי צריך ליטול בכל מקום את ארבעת המינים ביום הראשון בלבד. לעומתם, התורה מצווה ליטול את ארבעת המינים רק בבית המקדש במשך שבעה ימים. רובם מהפוסקים הבינו כי מדובר שמקום נטילתם הוא בבית המקדם בזמן שהרמב"ם והתלמוד הירושלמי טענו כי מתכוונים בשטח עיר ירושלים. לאחר חורבן של בית המקדש השני, חז"ל הרחיבו את המצווה לכל מקום שהוא ולא רק בבית המקדש כאות סמל לזכרו של בית המקדש. .

מה התנאים לכשרות המינים ומתי נוטלים אותם?

חז"ל טענו כי לפי הכתוב והנובע מהתורה יש ליטול את ארבעת המינים סוכות בחג זה שמתאפיין בהם. עם זאת, חשוב להקפיד כי יהיו כשרים לזיהוי לשם קיום מצוות הנטילה. כדי לבצע את המצווה צריך לקחת את ארבעת המינים המדויקים שזוהו על ידי החכמים. למשל, אם החכמים זיהו שפרי עץ הדר הוא יהיה האתרוג, משמע שאם ניקח פרי הדר אחר הנטילה תהיה פסולה לחלוטין למשך כל שבעת ימי החג. דוגמה נוספת, חז"ל זיהו את ענף עץ עבות עם צמח ההדס, לכן אם נרצה ליטול צמח אחר שמתאים בדיוק לאותה ההגדרה אך הוא לא המין המסוים אותו זיהו החכמים, הנטילה תהיה פסולה גם כן.

באילו תנאים נפסול את ארבעת המינים סוכות?

כדי לקיים את מצוות ארבעת המינים סוכות, על המינים להיות כשרים ומזוהים על פי איך שזוהו על ידי החכמים בעבר. החכמים הגדירו את האופן בו פוסלים את המינים שאינם מתאימים לפי ארבעה קריטריונים. ראשית, צורה חריגה, כשאחד מהמינים משנה צורתו באופן משמעותי מהצורה המזוהה עם אותו המין. כמו הלולב שהעלים שלו גדלים רק בצידו האחד ולא בשני צדדיו או הדס שמרבית העלים נשרו – אלו נחשבים כפסולים. שנית, אין בו שיעור, הכוונה היא שלכל אחד מהמינים שנמנים בין ארבעת המינים הוגדר שיעור מינימלי. במילים אחרות, כל מין צריך להיות בגודל מסוים אשר יהווה כמצב תקין וכשר של המין. שלישית, חסרון הדר. מראהו צריך להיות תואם למין, ללא פגמים חיצוניים או פנימיים. אם קיים פגם ומפחית מיופיו של המין הוא יחשב כפסול. ולבסוף, חסר – כשישנו פגם במין. כגון אתרוג אשר נפצע ונחסר הוא פסול.

צריכים סוכות לחג? בואו לבחור את הסוכה שמתאימה לכם!

כתיבת תגובה