לבוד לסוכה זהו מושג שלקוח מההלכה, לפיו בין שני פריטים שסמוכים זה לזה צריך להיות מרווח כלשהו. המושג לבוד קיים ונפוץ גם בדינים רבים אחרים, ונשמע בעיקר לגבי דיני מחיצות. למשל, אם ישנו מרווח במחיצה, רואים את המחיצות בשני צִדדיו של המרווח, נוצר מראה כאילו הן מחוברות. האם צריך להשתמש בלבוד ? האם בניית סוכה בשימוש של רצועות לבוד הוא מהלך כשר? מדוע כדאי לקנות לבוד לסוכות? נפרט על כך בהמשך.

האם חייב להשתמש בלבוד ?

פירושה של  המילה לבוד הוא מחובר. יש הלכה האומרת כי אם בין שני עמודים שיש ביניהם רווח של פחות מ- 24 ס"מ, אזי הם נחשבים כצמודים, למרות שבפועל הם לא צמודים כי יש ביניהם מרווח וחלל אוויר. תנאי זה נחשב כבר שימוש לצורך יצירת מחיצה. דין זה נקרא גם "הלכה למשה מסיני". לאור עובדה זו, אפשר ליצור את דפנות הסוכה על ידי: ברזלים, קני סוף, עצים וחוטים, כל עוד יש ביניהם מרחק שהוא פחות מ- 24 ס"מ, למען שמירה על בטיחותכם, יש למתוח את החוט, לבוד , כראוי כדי למנוע נפילה של הדפנות.

האם אפשר לבנות סוכה רק מרצועות של לבוד ?

לכל סוכה ישנן לפחות 3 דפנות אשר מוחזקות באמצעות 4 עמודים. לכל אחד מעמודים אלו, יש 4 תופסנים שמשמשים להעברת רצועות לבוד . רצועות אלו נמצאו כאמינות ועמידות ביותר, ניתן להסתמך עליהן שהן לא יוסרו או חלילה יוזזו ממקומם, לאור זאת, לבוד  מומלץ ואף רצוי שתשתמשו בו בעת בניית הסוכה. לכל רצועת לבוד, יש שני קצוות כאשר בכל קצה מורכב תופסן שמיועד לאחיזה באחד מעמודי הסוכה. ליתר בטחון אפשר להוסיף לרצועות הלבוד גם מנעולי פלסטיק, כדי למנוע מצב של התרופפות אשר עלול להוביל לפסילתן. בעת יצירת הלבוד נקבעו מידות אחידות באופן המחמיר ביותר, בין שני פסי לבוד נקבעה מידה מינימאלית של לא יותר מ – 24 ס”מ  .  

למה כדאי לכם לקנות לבוד לסוכה?

לבוד בסוכה נוצר מלכתחילה כדי שיהיה פתרון הלכתי לבניית סוכה שהיא כשרה. הקנים בלבוד לסוכה הם משולבים באלכסון כאשר יש רווח של עד כשלושה טפחים בין קנה לקנה והגובה של דופן הסוכה צריך להיות עשרה טפחים. טפחים היא בעצם מידה קדומה בה השתמשו בעבר למדידות אורך. טפח אחד שווה לרוחב של ארבע אצבעות אדם, שזה שווה ערך לבין 8 ס"מ לבין 9.6 ס"מ. הקנים מאוד עיצוביים ונותנים לסוכה את התפארת הטבעית שלה. קנה לבוד יכול מאוד להתאים למרפסות, לחצרות וגם לפרגולות. זאת מכיוון שעליהם צריך להוסיף רק דופן אחת או לפעמים שתיים כדי להשלים לסוכה, בדיוק כמו שמוגדר בהלכה. הקנה לבוד יהיה צמוד בצדדים שלו או לקיר או לעמוד, וכך בעצם הוא יבנה את המחיצה שדרושה לבנייה של הסוכה.

מהו דין לבוד ?

אז אחרי שדיברנו כה רבות על מהו לבוד , ממה עשוי, למה כדאי להשתמש בו, עכשיו ניגע במהו דין הלבוד. דין לבוד בהקשר של סוכות נאמר בזמן שיש רווח בין הקנים של הסוכה שהוא פחות מ-22 ס"מ שהם שלושה טפחים, והדין אומר כי כל השטח שבין הקנים נחשב מחובר לפי ההלכה. זה לא משנה ולא חשוב אם הרוח והשמש נכנסים דרכם, מה שחשוב הוא שהחוטים או המוטות נחשבים כדופן של הסוכה. זה גם לא משנה אם החוטים או המוטות יהיו מחוברים במאונך או במאוזן, כל עוד יש ביניהם 22 ס"מ הם נחשבים מחוברים.

מעוניינים לרכוש סוכה לחג? לחצו כאן

כתיבת תגובה